[:pl]Pomyśl o jakimś nieefektywnym nawyku w pracy. Pomyśl o odkładaniu spraw na „potem”, zbyt długich rozmowach przez telefon, pracy nad kilkoma dokumentami naraz, spóźnianiu się na spotkania… Brzmi znajomo?
Jeśli tak, to zdecyduj OD RAZU, który z nich chcesz zmienić! Zmień tylko jeden. Dlaczego? Bo praca jednocześnie nad kilkoma rzeczami jest nie tylko nieefektywna, ale też męcząca. A celem większości z nas jest to, żeby się nie męczyć :-).
„Musisz być zdeterminowany. Dąż do osiągnięcia jednego celu, który sobie obrałeś” – generał George S. Patton. Do jednego celu w danym czasie. Inaczej zbytnio się zdekoncentrujesz.
No więc jak zacząć zmieniać niechciany nawyk? Najpierw sprawdź, jaką korzyść będziesz miał z tej zmiany. Przez cały czas nie trać jej z oczu – to ona pomoże Ci w utrzymaniu motywacji.
Kiedy zauważysz, że zaczynasz myśleć „pod dyktando” starego nawyku, tego, który chcesz zmienić, to po prostu „zarejestruj” to i powiedz STOP, a następnie intencjonalnie zmień tę czynność lub zachowanie. Dam przykład: jeśli pracujesz nad skróceniem przydługich maili, to za każdym razem, zabierając się do pisania, powiedz sobie: „Piszę krótko i tylko w jednej sprawie”. Za każdym razem świadomie myśl o tym. Po pewnym czasie nie będziesz się nad tym zastanawiał, bo pisanie krótkich i czytelnych maili (= przyjaznych dla odbiorcy) „wejdzie Ci w krew”.
Najprostszy sposób, żeby rozpocząć pracę nad zmianą nawyku – jest rozpoczęcie pracy nad nim OD RAZU. Potem pozostaje już „tylko” konsekwencja i wytrwałość w działaniu. Ale o tym w następnym moim wpisie :-)[:]